Pasaulinio lygio konkursas startuoliams: kodėl verta dalyvauti

Gegužės 12 d. baigsis registracija į nacionalinę „Kūrybinio verslo taurės“ konkurso atranką. Kas tai per konkursas ir kodėl visiems startuoliams tiesiog privaloma jame sudalyvauti pasakoja pernai metų nacionalinio konkurso laimėtojai, dizaino studijos MARCH įkūrėjai Eglė Opeikienė ir Martynas Kazimierėnas. 

Su kokia idėja keliavote į „Kūrybinio verslo taurės“ atrankinį turą Lietuvoje ir kodėl, jūsų nuomone, jį laimėjote?

Eglė: Šis konkursas mums buvo visiškai naujas. Žinoma, visada įdomiausia – atrankos kriterijai. Ką reikia pabrėžti, per kurį „kampą“ pristatyti savo kompaniją bei produktą. Pirmame nacionalinės atrankos etape reikėjo turėti ne tik idėją ar produktą, bet ją ir pagrįsti – koks rinkos poreikis, kaip finansiškai ir per kiek laiko investicijos turi atsipirkti, kaip organizuosime savo veiklą. Mūsų kompanija nebuvo pasaulinės rinkos naujokė, mes turėjome jau konkrečius pasiektus rezultatus. Matyt tai ir paskatino nacionalinę komisiją pasirinkti būtent mus. 

Na, o atvykus į konkurso finalą Kopenhagoje mums vėl kelis kartus reikėjo permąstyti, kaip geriausiai save pristatyti ir ką konkrečiai pasakoti. Buvome pasiruošę visą pristatymą daryti remdamiesi vienu produktu – minimalistiniu ženkliuku-atšvaitu. Šis ženkliukas yra gaminamas kelerius metus ir yra labai populiarus bei perkamas ne tik Lietuvoje, Skandinavijos šalyse, bet ir visame pasaulyje. Tačiau jau konkurso metu, po pirmo susitikimo su tarptautine komisija, šiek tiek pakoregavome dedamus akcentus. Nusprendėme daugiau papasakoti ne tik apie vieną, bet ir kitus savo sukurtus produktus, akcentuoti pasitvirtinusią produktų komercializaciją. Buvo tikrai smagu išgirsti iš komisijos, kad pirmą atrankos dieną mūsų pristatymas buvo geriausias iš jų iki šiol matytų.

Ko tikėjotės, važiuodami į Danijoje vykstantį konkurso finalą?

Martynas: Aš, kaip skeptikas, galvojau, kad renginys bus žymiai žemesnio lygio. Galvojau, kad bus neįdomu, kad tiesiog klausysimės nuobodžių verslo pristatymų, iš kurių norėsis pabėgti. Tačiau buvo priešingai. Nesitikėjome ir tokios geros komisijos, kurioje buvo „Google“, „Lego“, IKEA „Microsoft“ atstovai. O kur dar gausybė kitų pasaulinių prekių ženklų atstovų, su kuriais galima susipažinti, pabendrauti. 

Eglė: Man asmeniškai labai patiko, kad kiekvienas tarptautinės komisijos narys pats darė savo pristatymą. Mes esame pripratę prie komisijų, kurių kompetencijos iš tiesų nelabai žinome, dažniausiai pasikliaujame gražiais renginio organizatorių aprašymais. Šiame konkurse galėjau ne tik žavėtis komisijos narių profesionalumu, bet ir gauti nemažai žinių bei patirties iš jų pačių veiklos, darbų pristatymų.

Į ką orientuota konkurso programa?

Eglė: Visa konkurso programa buvo sufokusuota į tris pagrindinius dalykus. Tai daug pasiekusių pasaulinių kompanijų (tokių kaip „Microsoft“, „Lego“, IKEA, „Google“) dalinimasis patirtimi, sutiktais iššūkiais, padarytomis klaidomis; potencialių investuotojų prisistatymai bei susitikimų su jais organizavimas ir alternatyvūs idėjų realizavimo finansavimo spendimai. Labai plačiai buvo pasakojama apie masinio finansavimo (angl. crowdfunding) galimybes, jų potencialą. Labai įdomūs buvo ir jau šį metodą išbandžiusiųjų jaunų kompanijų pasisakymai. Programa buvo išies intensyvi, į daugelį renginių nebuvo net kada akies krašteliu žvilgtelti. 

Tikriausiai vertingiausia šiame konkurse – nauji kontaktai?

Martynas: Iš esmės taip. Gal mums tai ir nebuvo aktualu, nes mes mezgame kontaktus mugėse ir kituose renginiuose, bet žmonėms, atvykusiems į konkursą tik su verslo idėja – tai labai aktualu. Čia vien pietaudamas prie bendro stalo gali sutikti daugybę įtakingų žmonių. Tad tokie pietūs gali tapti svarbiausiais tavo gyvenime. Visai geras pavyzdys, latviai, kurie pernai laimėjo antrą vietą, sukūrę didžiulę kartoninę lego tipo dėlionę. Tad pažiūrėsime, ar toks daiktas greitu metu neatsiras IKEA parduotuvėse.
 
Kokie pagrindiniai vertinimo kriterijai?

Eglė: Pagal tai, kokius nugalėtojus pasirinko komisija, manau, kad svarbiausia buvo akcentuoti produkto ar paslaugos socialinę pusę. Kad ši iš principo spręstų žmonijos problemas pačiu plačiausiu mastu, t.y. būtų skirti ne tik konkrečiai šaliai, regionui ar socialinei grupei. Buvo svarbu, kad pristatoma naujovė kreiptų žmonių gyvenimą bei įpročius į geresnę, socialiai atsakingesnę pusę. Taip pat ypatingai išskirti buvo edukaciniai produktai, skatinantys vaikus nenuobodžiai ir išradingai mokytis. 

Martynas: Dėl to ir niuansai, kaip tu prisistatysi savo produktą, yra labai svarbūs. Pirmajam nacionalinių laimėtojų pristatymui buvo skirta 10 minučių, toks laiko limitas nebuvo labai ekstremalus. Tačiau kitą dieną išrinktiems ir paskelbtiems šešiolikai finalistų reikėjo per pusvalandį paruošti 3 minučių sutrumpintą pristatymą didžiojoje salėje, stebint šimtams išrankių ir kritiškai nusiteikusių dalyvių bei visai rinktinei žinomiausių pasaulio kompanijų komisijai. Tiksliai pasibaigus numatytam laikui, suskambėdavo trimitas ir dalyvio pristatymas būdavo tiesiog nutraukiamas. Čia tikrai mums  buvo šaltas dušas, bet ir su tuo susitvarkėme! Buvo sunku – bet įmanoma.

Tarptautiniame finale patekote tarp 16 geriausių komandų. Kokios jūsų sėkmės priežastys?

Eglė: Taip, tai iš tikrųjų didelis pasiekimas, nes atrankoje Kopenhagoje dalyvavo 54 nacionaliniai kūrybinio verslo laimėtojai iš viso pasaulio. Iš Rusijos į šį konkursą atvyko net penkiasdešimties žmonių delegacija palaikyti savo nugalėtojo! Taigi, bendroje sumoje konkuravome su daugiau nei 4 500 įvairių kūrybinio verslo kompanijų, jei kalbėtumėme bendrai apie visą konkursą. Komisija mus atrinko matyt todėl, kad aiškiai žinojome, ko siekiame, ką ir kaip darome. Aišku, nemaža dalis sėkmės tenka ir idėjų, produktų inovatyvumui bei jų pardavimo potencialui.

Kas šiame konkurse paliko didžiausią įspūdį?

Eglė: Prisistatymai,  workshop‘ai ir, pasikartosiu, aukštas renginio lygis. Pavyzdžiui, šalys, kurių atstovai šiame konkurse dalyvauja ne pirmą kartą daro labai rimtas atrankas. Ir visai nesvarbu, kaip tau pasiseks tokiame renginyje, gali net nieko nelaimėti, tačiau tai yra gera praktika, gausybė kontaktų ir galimybė prisistatyti investuotojams. 

Martynas: Deja, mums dėl įtemto darbų grafiko, nepavyko sudalyvauti įžanginiame renginyje, vykusiame Taline, kur tai pačiai komisijai patariant buvo repetuojami prisistatymai. Ten dalyvavusieji sakė, kad jų prisistatymai pasikeitė gerus penkis šimtus kartų. O juk tos žinios, kaip prisistatyti investuotojams yra be galo naudingos.

Eglė: Taip, ir nors nugalėtojai susižėrė nemenkus piniginius prizus, tačiau čia net ne piniguose klausimas. Juk pinigai nieko iš principo nepakeičia, aišku, jie niekada netrukdo, tačiau man atrodo, kad čia daugiau galimybės. Jeigu tu susirasi rimtas kompanijas, kontaktus, investuotojus – tai iš esmės perkels tavo turimą verslo idėją į visai kitą lygį. Tai yra pagrindinis bonusas. Ir, žinoma, žinios, juk tu pamatai kaip pristatymus daro aukšto lygio specialistai, savo sričių žinovai. Ir jei tik yra šansų čia papulti – tikrai labai verta pamėginti. Čia įgysite labai didelės patirties, juk tokio lygio renginių Lietuvoje dar niekas nesuorganizuoja. 

Ar patys iš konkurso finalistų turėjote kokių favoritų? Kokios idėjos jus labiausiai sužavėjo?

Eglė: Mus lietuvius labiausiai sužavėjo „Zuta labs“ iš Izraelio, kurie demonstravo patį mažiausią pasaulyje nešiojamą spausdintuvą. Taip pat nustebino ir turkas Sertacas Tasdelenas, ypatingai šarmingai ir profesionaliai pristatęs savo jau kelis metus gyvuojantį verslą, su ypač netikėta šiame konkurso kontekste verslo idėja - jis su mama įkūrė internetinį puslapį būrimui iš kavos tirščių. Visi mes galvojome, kad šie dalyviai papuls į kūrybingiausių verslų penketuką. Deja, kaip pasirodė, abu jie liko tik tarp 16 geriausių.

Kaip matote, vertinti tokius skirtingus projektus labai sudėtinga, todėl prognozuoti, kas bus nugalėtojas išties sunku. Aš šį konkursą labiau pavadinčiau „Kūrybinio verslo idėjos taure”, nes visą laiką labiau akcentuojama buvo pati idėja, nei jos komercinė sėkmė ar realizacija.

Tačiau tikriausiai be galo smagus jausmas atstovauti Lietuvai prieš tokią auditoriją?

Eglė: Žinoma! Ir gera, ir baisu (juokiasi aut. past.). 


Daugiau informacijos apie konkursąwww.kurybinioverslotaure.lt

2015-04-28


-
GALERIJA